Spørsmål fra Svein Otto Nilsen (Pensjonistpartiet) i Fylkestinget om dårlig forfatning på Marit Bjørgens veg:

Skidronningens vei er i dårlig forfatning

Jeg har fått henvendelse fra beboere på Rognes ang. fylkesveien Rognes bru – Nord-Bjørgen. Saken ble referert i Trønderbladet 6.september.

Overskriften på stykket som var skrevet av Harald Rognes var: Marit Bjørgens vei- en fryktelig hullete grusvei.

Denne saken berører oppsitterne på østsiden av Gaula på Rognes både i forhold til daglig slitasje på kjøretøyer samt næringstransport for jord- og skogbruk. Fylkesveien går fra Rognes bru til Nord-Bjørgen – en strekning på 5-6 km. Veien er navnet etter skidronningen Marit Bjørgen. Jeg vil mene at navnet forplikter. Veien er en fryktelig hullete grusvei, rett og slett på grunn av for dårlig sommervedlikehold. På den knappe første km går veien over Rogga bru med tilknytning til jernbanebrua for Rørosbanen og her er det kryss med kommunal vei til Røsbjørgen (jernbaneundergang). Denne strekningen burde som et MINIMUM fått fast dekke.

Videre nordover ca. 1,5 km til en når jernbaneovergangen ved Røttum er det hullete vei, men Bane Nord har lagt fast dekke på begge sider av jernbaneovergangen, så helst skulle fast dekke vært lagt hit.

Vil ordføreren ta initiativ til at Marit Bjørgens vei i Rognes kan bli satt i stand skikkelig og om mulig få fast dekke på hele eller deler av strekningen?

Fylkesordføreren Tore O. Sandvik svarte:

Fylkesordføreren takker representanten Nilsen for spørsmålet. Den omtalte Marit Bjørgens veg (fylkesveg 6564) har totallengde på 6,3 km og er klassifisert i funksjonsklasse E (Lokale adkomstveger). Den er registrert med en total årsdøgntrafikk på under 200 biler. Trafikkmengden er et anslag etter skjønn, og er sannsynligvis mye lavere.

Vegstrekningen er krevende å vedlikeholde på grunn av bratte stigninger, smal veg, manglende grøfter og bratt sideterreng. Den aktuelle strekningen får ekstra oppmerksomhet nettopp på grunn av at den som omtalt er krevende å vedlikeholde i og med strekningen er bratt med lite plass til grøfter og vegen derfor ofte får skader i perioder med mye nedbør.

Vegen følges opp med grusing, høvling og støvdemping. Det har vært utskifting av stikkrenner, fjellsikring og oppfølging av rekkverk på strekningen de siste årene. Oppgavene som er utført er for å kunne ivareta sikkerheten og for å holde vegen åpen. Vegen får også stort fokus om vinteren på grunn av at det er bratt og krevende for trafikantene.

Et investeringstiltak med nødvendige forarbeider og legging av fast dekke vil ha en antatt kostnadsramme på 20-30 millioner kroner.

Asfaltering av Marit Bjørgens veg bør komme som siste utbedringstiltak etter både utbedring av vegens geometri, sikt, økning av vegbredde, utbedring av dreneringsgrøfter og ikke minst utbedring av bruer til en viss standard.

Fylkesordføreren er helt enig i at en veg oppkalt etter en av Trøndelags største skihelter burde vært i en bedre stand. Innenfor gjeldende økonomiske rammer er likevel vurderingen at det i relasjon til øvrige utfordringer på fylkesvegnettet ikke hensiktsmessig å prioritere tiltak utover normal drift på denne vegen.

Svein Otto Nilsen (Pensjonistpartiet), fylkestinget

Rognesbrua er starten på Marit Bjørgens vei. Foto: Bjørn Ivar Haugen