Brandenburger Tor.

Endelig skoletur!

Turen vi var på fikk støtte fra Erasmus+, men vi har også samlet inn mye selv for lommepenger. Vi har blant annet solgt kjeks og karameller, samlet pant, solgt kake til ungdomsskolen, solgt kalendere og skrevet «Ung i dag» for Gauldalsposten.

I tysktimene har vi forberedt oss godt før vi dro til Tyskland, med øving på hverdagslige samtaler på tysk. Vi har også snakket med tyskelevene som går på skolen vi besøkte, på telefonen før vi dro.

30 elever fra tysk-klassene i VG1 og VG2 på studiespesialisering ved Gauldal videregående skole, to lærere og en forelder var med på turen.

Reisen vår startet tidlig på onsdags morgen 13. mars og skulle vare i 8 dager til onsdag 20. mars. Først tok vi tog fra Lundamo til Værnes. Der fikk vi sjekket inn og kom oss gjennom sikkerhetskontrollen uten problemer. Mange av elevene var spente og gledet seg veldig til tur. For noen var det deres første flytur. Flyet vi skulle ta ble veldig forsinket, og det ble mye venting.

På flyplassen.

Etter to og en halv time kom vi oss endelig på flyet til København. På grunn av forsinkelsen rakk vi ikke flyet til Berlin og ble ombooket via Amsterdam. Så boardet vi siste fly for dagen fra Amsterdam til Berlin. Etter seksten timer med reising landet vi på flyplassen i Berlin. Deretter tok vi tre ulike tog for å komme oss på hotellet. Mange var veldig lei og sliten etter mye venting, men humøret var stort sett på topp! Etter en lang reise på hele atten timer var vi endelig fremme på hotellet og klare for en fin uke i Berlin. (første kapittel skrevet av Ane Skamfer, Marte Eggen Haugan, Alisa Grindvoll, Oliver Jonli Buum).

Fotballkamp på Olympiastadion

Vi ankom stadion med tog en time før kampen begynte. Det første som møtte oss, var en enorm folkemengde på omtrent 70 000, bestående av Hertha BSC og Schalke 04-supportere. Vi sto utenfor og ventet ganske lenge før de åpnet en ny inngang og fra da gikk det fort.

Fotballkamp, der 70 000 skulle inn.

Når vi kom inn i stadion hadde Hertha Berlin allerede scoret 1 mål og Schalke 04 satte ett rett før vi fant plassene våre. Flere av oss svidde av noen kroner i supporter-shopen på både drakter og skjerf. Hele tribunen var fylt opp med folk, og den ene kortsiden bestående av de ivrigste supporterne av alle. De hadde ulike heiarop og bevegelser som var imponerende synkrone, stemningen var noe av det villeste vi har sett. Etter hvert mål var det enorm stemning på tribunen. Kampen endte i en målfest og seier 5-2 til Hertha Berlin. (Skrevet av Anna Engen Wolden og Emma Røttum Tangstad).

Berlinmuren, Brandenburger Tor og Alexanderplatz

Ved Berlinmuren.

Vi besøkte mange kjente severdigheter i Berlin. East Side Gallery er den lengste bevarte delen av Berlinmuren og er full av fargerike malerier. Det gjorde sterkt inntrykk å se hvor stor og lang muren var, og se alle de ulike kunstverkene. Maleriene langs muren er betydningsfulle og minner tilbake til hvordan det var under den kalde krigen. Mange av kunstverkene viser også politiske budskap som er viktige i dag.

Berlinmuren.

Vi besøkte også Brandenburger Tor som er en majestetisk byport og en påminnelse om fortiden.

Da vi gikk gjennom søylene følte vi oss små fordi de søylene er så store, men ble imponert over at de klarte å bygge dette for så lenge siden. Alexanderplatz er mer moderne enn de andre severdighetene vi besøkte. Her fikk vi føle på det travle bylivet i Berlin samt benytte oss av de mange ulike butikkene. (Skrevet av Stine Bakken).

Ellen Helgemo Bjørnli (f.v.), Alexandra Vicanova, Sara Torsdatter Uv, Stine Bakken, Martyna Szafraniec. I bakgrunnen Marte Eggen Haugan.

Skolebesøk

Gjennom Erasmus+ opplegget ble vi kjent med noen elever, ved en tysk skole i Spandau (Berlin).

Spandau.

Disse elevene har vi hatt kontakt med og snakket med gjennom applikasjonen Whatsapp flere ganger før turen til Berlin. Gjennom dette fikk vi vite at vi skulle besøke skolen deres i Berlin og at elevene skulle ta oss med på noe sosialt i byen. Vi ankom Berlin onsdag den 13.03 og neste dag, altså torsdag, skulle vi møte elevene, og de skulle ta oss med på tysk kino for å se filmen Kung Fu Panda 4. På grunn av middels tyskkunnskaper ble det en liten blanding av tysk og engelsk under det første møtet. Dette ble vel en liten utfordring under filmen også da den var på tysk uten teksting …

På kino i bydelen Spandau med de tyske elevene fra «Schule an der Haveldüne».

Dagen etter reiste vi innover til den tyske skolen, hvor vi skulle følge tyskelevene i deres timer. Vi i tyskklassen ble tilfeldig fordelt i forskjellige typer fag, blant annet kjemi, politikk og kunst. Her fikk vi et godt innblikk i hvordan tysk skole fungerer og de store forskjellene fra vår norske skole. Det første vi la merke til er at de har en mer «gammeldags» skole. For eksempel så hadde elevene ikke pc, og lærerne brukte bare gamle stasjonære pc-er. Utenom dette kan vi vel si at de tyske elevene i seg selv var relativt like oss i Norge når det gjelder væremåte, men siden Tyskland er et større land med flere folk kan vi også se store kontraster i forskjellige typer ungdomsmiljøer. Personlig tror jeg at folk tør å være seg selv mer i Tyskland enn i Norge hvor vi alle er nokså like og resten er utenfor.

Volleyballturnering på skolen, der ett lag fra Gauldal tok en knepen 2.plass.

Dag 6 av turen dro vi tilbake til skolen for å igjen ha fag, men denne gangen hadde vi dobbelttime gym, dette var nokså likt som å ha gym på skolen i Norge. Alt i alt var de tyske elevene og den tyske skolen lik som oss og skolen i Norge, utenom da noen forskjeller som en litt mer gammeldags skolegang der elevene ikke har i like stor grad tilgang til digitale læremidler. (Skrevet av Oskar Durnas).

Konsentrasjonsleiren Sachsenhausen

Minnesmerke i Sachsenhausen.

Dag 4 av oppholdet dro vil konsentrasjonsleiren Sachsenhausen for å lære mer om historien. Vi fikk utdelt kart og guiden vår fortalte om fangenes tid der inne fra start til slutt. Han fortalte oss bl.a. at Sachsenhausen fungerte som hovedkvarter og en testleir, og det var viktig for andre konsentrasjonsleirer for denne ble brukt som et eksempel til andre. Vi fikk se brakkene hvor de andre bodde, vi lærte om leveforholdene deres, også i forhold til vaktene, og vi fikk gå på egenhånd i museet for å se og lære om ting vi syntes var interessante.

Sachsenhausen, «Arbeit macht frei».

Vi fikk også lære at det var omtrent 2500 nordmenn som hadde vært fanger i leiren. Vi avsluttet omvisningen med å se på ulike minnesmerker, hvor den ene var for de norske fangene. Selv om dette besøket var vondt på mange måter, var det også veldig viktig å lære om det. (Skrevet av Sara Uv).

Berlin Zoo og KaDeWe

Berlin Zoo.

På slutten av reisen så tok vi turen innom Berlin Zoo. Der var det mange spennende dyr fra forskjellige arter å se på, men det var noen som var mere interessante enn andre. Blant annet aper og gorillaer var noe de fleste stoppet opp for å se på. Etterpå var vi innom akvariet, og der så vi både store og små fisker og reptiler.

Hammerhai i akvariet.

Etter noen timer i dyreparken ble vi litt slitne og lei, og like i nærheten lå Europas nest største kjøpesenter KaDeWe som ble grunnlagt i 1907.

KaDeWe.

Det er kjent for å ha luksuriøse klær og tilbehør fra kjente merker som Louis Vuitton, Rolex og Burberry. Men alle gikk dessverre tomhendte hjem tilbake til hotellet. På kvelden dro vi til Alexanderplatz for å kjøpe oss en av de mest kjente fast food-rettene i Tyskland, nemlig Döner Kebab. Det kan man kjøpe overalt både natt og dag. (Skrevet av Jo Erik Børseth og Edvard Rise).

Fernsehturm.

Et minne for livet

Turen har til tross for noen reise-utfordringer vært veldig artig. Berlin er en stor by sammenlignet med Trondheim, og har både S-Bahn og U-Bahn. Det gjør at uansett hvor man er så går det kollektivtransport, enten det er trikk, tog eller buss. Noe vi benyttet oss mye av, da hotellet lå et stykke unna sentrum og skolen der de tyske elevene vi besøkte var.

Offentlig transport.

Inntrykket av Berlin var litt så som så. Det var mye søppel overalt i gatene, det luktet vondt mange plasser, og en del mennesker satt på gaten og tigget. Samtidig var det mange gatemusikanter som spilte både på trikken, toget og gatene. Noe som ga en fin atmosfære rundt om i Berlin.

En musiker på S-Bahn.

Vi fikk også testet ut tysken vår mye i Berlin. Problemet var bare at tyskerne snakket så fort at det ofte var vanskelig å forstå de. Det endte med at samtalene ofte byttet over til engelsk. Men det var også mange tyske ord som ble mye brukt. De som ble mest brukt var nok de høflige ordene, for eksempel «danke» som betyr takk. Uansett hvilket språk vi brukte så kom viktigheten fram av å lære språk for å kunne kommunisere med omverdenen.

Typisk tysk mat.

En slik tur hjelper oss også å forstå mer av kulturforskjellene mellom Norge og Tyskland, og vi kan trekke sammenhenger mellom det vi har lært i tysktimene og det vi nettopp har sett i Berlin. Alt i alt så har vi hatt en fin og spennende tur, som har ført til mange nye vennskap og mye trivsel. (Skrevet av Dina Ler).

Disse deltok på turen: Elever i VG1 studiespesialisering: Oda Sundlisæter Bollandsås, Oliver Jonli Buum, Helene Leinslie Børseth, Jo Erik Børseth, Kaja Fossum, Alisa Ioana Gros Grindvoll, Marte Eggen Haugan, Edvard Rise, Amanda Røe, Ane Skamfer, Mia Skamfer, Thalia Safira Stendal, Natalie Storrø, Emma Røttum Tangstad, Anna Enlid Tovmo, Anna Engen Wolden, Runa Marie Wolden. VG2 studiespesialisering: Stine Bakken, Ellen Helgemo Bjørnli, Konrad Horg-Bordal, Dina Ler, Sigurd Rise, Oskar Durnas, Lukas Rønningsgrind, Natali Stenbro, Ole Ivar Myren, Endre Bakken, Martyna Szafraniec, Sara Torsdatter Uv, Alexandra Vicanova. Lærere: Wigdis Reitan Krogstad, Elisabeth van der Meulen, Forelder og lærer fra Lundamo barneskole: Tone Helgemo.

Ut for å kjøpe Brezel.
Løve i dyrehagen.
Berlinmuren.