Verdensrekord

Erlend Vagnild Fuglum, Direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen. Foto: Morten Brakestad

- Nå runger folkehelsejubelen over tappelinjene, sier Erlend Vagnild Fuglum, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen. Han forteller at norske brusprodusenter har jobbet systematisk for å styrke de sukkerfrie produktene på markedet, noe som har gitt gode resultater over tid.

I 2015 utgjorde sukkerfri brus 43 % av brusmarkedet i Norge. I fjor var andelen oppe i 64 %, og i august ble det satt ny rekord med 71 %.

Resultatene kommer imidlertid ikke av seg selv:

- Forbrukeren er sjefen, og til syvende og sist handler det om at folk flest skal velge sukkerfritt når de står foran kjøledisken. Derfor har bransjen investert tungt i innovasjon og utvikling av oppskrifter og smaker. I tillegg har vi prioritert de sunnere variantene i markedsføringen, sier Fuglum.

Resultatene vekker også oppsikt internasjonalt.

- På internasjonale møter får jeg stadig spørsmål om hva som er hemmeligheten og hva det er vi driver med her oppe i det kalde nord. Norske brusprodusenter har nemlig eksepsjonelt gode resultater i en internasjonal sammenheng, fastslår Fuglum.

Han viser til at Norge ligger milelangt foran EU, men at den norske sukkerfriandelen også er betydelig høyere enn i Sverige og Danmark som vi ellers ofte sammenligner oss med.

* Nyeste tilgjengelige tall. EU-prosenten inkluderer også ulike saftvarianter i tillegg til brus.

Gjennom å flytte forbruket fra sukkerbrus over til sunnere varianter bidrar bransjen betydelig til at sukkerforbruket i Norge reduseres kraftig: Det norske sukkerkonsumet er nær halvert siden årtusenskiftet. Målet for sukkerreduksjon i Handlingsplanen for bedre kosthold for 2021 ble nådd allerede i 2019, to år før tiden. Myndighetenes mål er at denne reduksjonen fortsetter slik at sukker i snitt utgjør mindre enn 10 prosent av folks totale energiinntaket.

Fuglum sier nye tall fra Statistisk sentralbyrå imidlertid heller litt kaldt vann i blodet.

SSBs nylige rapport viser at grensehandelen er på full fart oppover igjen. Byrået dokumenterer at brus og mineralvann utgjør hele 10 % av handlekorgen for de som tar turen til Sverige

-Det er altså omfattende volumer vi ikke klarer å påvirke, og vi er urolige for at andelen sukkerbrus i svenskehandelen skal være betydelig høyere enn det vi får til her hjemme, sier Fuglum.

- Når vi samtidig vet at folk hamstrer og fyller bagasjerommene når de først kjører over grensen, så er det grunn til å frykte at grensehandelen bidrar til et usunt overkonsum, avslutter Fuglum.