– Jeg har lyst til å bruke posisjonen min til å snakke om dyrevelferd. Kylling er en stor del av kostholdet mitt, derfor vil jeg bidra til at flere velger produktene som har dokumentert bedre dyrevelferd, sier Johannes Høsflot Klæbo.

Skal få flere til å velge dyrevelferd

Avtalen mellom partene er på to år og går til og med sesongen 2024/2025. Dette er den andre avtalen Klæbo inngår med et selskap som er del av Reitan Retail. Fra før har Klæbo en samarbeidsavtale med Uno-X.

Påtroppende administrerende direktør i Norsk Kylling, Hilde Talseth, er glad for at Johannes Høsflot Klæbo ønsker å bruke posisjonen sin til å snakke om kylling.

Høsflot Klæbo representerer Byåsen IL og slekter til Midtre Gauldal. Hans trener gjennom alle år er morfar Kåre Høsflot som vokste opp på Rognes.

– Norsk Kylling er veldig glade for å samarbeide med en verdidrevet idrettsutøver som Johannes. Vi tror han har kraft til å inspirere flere til å velge dyrevelferd når de kjøper kylling, og synliggjøre hvordan ansvarlige og enkle valg i hverdagen utgjør en forskjell.

Foto: Norsk Kylling

Blant merkevarene til Norsk Kylling er Solvinge og Stange, som kun selges på REMA 1000.

– I media den siste tiden har det vært mye oppmerksomhet om dyrevelferd. Når det er så store forskjeller i dyrevelferden til saktevoksende og hurtigvoksende kyllingtyper, har jeg lyst til å bruke posisjonen min til å inspirere flere til å ta mer bevisste valg når de velger kylling, sier Johannes Høsflot Klæbo.

Foto: Norsk Kylling

Verdens beste i hver sin bransje

Norsk Kylling samarbeider med 134 bønder i Midt-Norge, og har blitt en av verdens mest bærekraftige produsenter av kylling. I 2018 var selskapet det første i Norge til å gå over til en mer saktevoksende kyllingtype, og i 2022 var Norsk Kylling den første industrielle produsenten i verden til å legge om hele produksjonen til den internasjonale dyrevelferdsstandarden European Chicken Commitment (ECC).

Talseth forteller at muligheten til å lære av hverandre også har vært en viktig faktor for Norsk Kylling.

– Om du skal lykkes som toppidrettsutøver, eller for å nå visjonen om å bli verdens beste næringsmiddelverdikjede, må du jobbe målrettet, verdibasert og strukturert. Her har vi mye til felles, og en gjensidig mulighet til å lære av og inspirere hverandre, sier hun.