Et vogntog har her forsøkt å kjøre over planovergangen, mens bommene gikk ned. Foto: Bane NOR

Fra nyttår til 1. september har det vært 485 uønskede hendelser ved planoverganger med veisikringsanlegg. Til sammenligning var det 496 nestenulykker i løpet av hele fjoråret. Bane NOR registrerer med andre ord en sterk økning, og er bekymret for den negative utviklingen:

– Det dreier seg om hendelser der gående og bilister ikke respekterer rødt lys og bommer. De krysser overgangene selv om bommene er nede, eller på vei ned. Dette er ulovlig og kan være livsfarlig. Nå ber vi folk om å respektere reglene, for å sikre liv og helse, sier Sverre Kjenne, konserndirektør i Bane NOR.

27 ble fanget mellom bommene

De fleste hendelsene dreier seg om myke trafikanter; folk som sykler eller går på rødt lys. Om lag en fjerdedel (131 av nestenulykkene) handler om bilister som kjører ulovlig. Her følger ikke sjåførene det røde lyset, og prøver å krysse mens bommene er på vei ned.

I flere tilfeller ser togførerne folk som kjører slalåm over planoverganger, der det er korte bommer. I 27 tilfeller ble bilister fanget mellom bommene, med et tog dundrende mot dem.

– Risikovilligheten ser dessverre ut til å øke, for dette handler i stor grad om valg enkeltpersoner tar. De fleste nestenulykkene skjer på planoverganger med sikkerhetsutstyr som tydelig varsler når toget kommer, sier Kjenne.

Nestenulykker på planoverganger
ÅrAntall hendelser:
2018513
2019548
2020449
2021496
2022*485
*2022-tall er fra 1. januar til 1. september
En personbil har kjørt mot rødt lys på planovergangen, og har blitt stående mellom bommene, nær skinnegangen. Foto: Pynten Marte/ Bane NOR

Ikke nøl et sekund

Konserndirektøren understreker at hvis du blir fanget på en planovergang, må du ikke nøle et sekund:

– Bommene er konstruert slik at de knekker hvis du kjører på dem. Skjer noe slikt, gir du gass, sier han.

Det omkommer i gjennomsnitt ett menneske etter ulykker på planovergangene i Norge hvert år.

– Det virker ikke som om folk tar dette på alvor. Det kan komme tog i stor fart, men også i lavere hastigheter har toget store problemer med å stoppe for folk og biler på overgangene. Toget kan ikke svinge unna og bruker lang tid på å bremse ned, forklarer Kjenne.

Det sier seg selv at et tog på flere hundre tonn forårsaker store skader, selv i lav fart, uansett hva det treffer.

Mens det er et rekordstort antall nestenulykker på planovergangene, har det også vært dødsulykke i Norge i 2022. Det skjedde i Midtre Gauldal den 31. mai da et tog kolliderte med en traktor på planovergangen ved Håggåbrua på Støren. Dette var en planovergang uten bom, og 19 år gamle Even Moe Engan fra Melhus omkom i ulykken.

Ulykken ved planovergangen nedenfor Håggårbua ved Støren 31.mai fikk et verst tenkelig utfall. Foto: Per Jostein Wolden