Elbilene får stadig bedre rekkevidde, men stort batteri er ikke det eneste som teller. Hvor raskt bilene lader er vel så viktig.

- Hvor raskt bilen lader er der slaget står nå, mener Sødal. - Kan bilen din lade raskt, blir rekkevidden mindre viktig. Da kan tiden det tar fra A til B være kortere for en bil med et mindre batteri som fylles fort, enn for bilene med lang rekkevidde, men som lader saktere, fortsetter han.

I sommerens store elbiltest var det flere biler som ladet raskt. Fra ladetestene har NAF beregnet hvor lang tid de må lade for å få 200 kilometer rekkevidde.

- Grunnen til at vi har beregnet lading for 200 kilometer er fordi det er en passe distanse før du bør ha en pause igjen, sier Nils Sødal.

De som ladet 200 kilometer rekkevidde raskest var:

  • Xpeng G9: 8,4 minutter

  • Tesla Model S: 8,5 minutter

  • Ioniq 6: 9,4 minutter

Hele 13 av de 32 testbilene ladet 200 kilometer rekkevidde på under et kvarter.

Så raskt ladet elbilene 200 kilometer rekkevidde:

BilMinutter for å lade 200 km
Xpeng G98,4
Tesla Model S8,5
Ioniq 69,4
Tesla Model XPlaid10,8
Xpeng P711,0
Polestar 2 (2024)11,2
Mercedes Benz EQS SUV 580 4MATIC12,0
Tesla Model Y RWD12,0
BMW i712,1
Toyota bZ4X AWD12,6
Mercedes Benz EQE 350 4MATIC12,6
Toyota FWD (dummy)13,7
MG 414,7
Nio ET715,5
Volkswagen ID.Buzz16,2
BMW iX116,3
Nissan Ariya 2WD16,4
Audi Q817,1
Nio ET517,2
Mercedes Benz EQB 25017,5
Jeep Avenger19,3
Subaru Solterra19,5
BYD Han22,6
MG 523,9
Nio EL724,0
MG Marvel R24,1
BYD Atto 325,6
VoyahFree27,4
Hongqi E-HS9 LR29,5
JAC e-JS432,2

*I tabellen er KIA EV6 GT tatt ut siden den ble teste med forvarming og måtte starte lading på 20 prosent batteri igjen. DS3 er også tatt ut fordi ladetesten ikke kunne gjennomføres.

- Dette viser at flere bilprodusenter nå har skjønt at rask lading har betydning for forbrukerne. Det er godt nytt for elbilistene. Det betyr også at det i tiden fremover må bygges flere kraftige hurtigladere slik at du kommer deg raskere frem dit du skal, sier NAF-rådgiveren.

Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal under sommerens store elbiltest, El Prix. Foto: NAF