Torsdag hadde artistene de første sceneprøvene i Trondheim Spektrum, som rommer 8500 tilskuere. Der føler Brem, som kommer fra Oslo, er riktig setting.

– Det er veldig fint. Vi føler oss mer hjemme her enn i et NRK-studio, for Gothminister spiller jo på svære stadioner i utlandet. Så dette minner om en tysk festivalspillejobb, forteller han til NTB.

Største publikum for koristen

Korist Hege Rødfjell forteller at hun aldri har sunget for et så stort publikum.

– Det er et kjempeprivilegium å få lov til å være med på dette. Og jeg kjenner ydmykhet og skrekkblandet fryd. Jeg har sunget for 3 millioner lyttere, men de så jeg ikke. Så 8500 i salen … Jeg storgleder meg, forteller Rødfjell, som opprinnelig er fra Mo i Rana, men holder til i Drøbak.

Gothminister, som er i sjangeren goth og industriell metal, har vært på en rekke turneer i utlandet og har gjort det bra i blant annet Tysland, Nederland, Belgia, Storbritannia og Finland.

– Litt for mørkt for Eurovision

Artisten har tro på gode poengsummer fra disse landene – om han blir valgt som Norges representant.

– For at Eurovision fortsatt skal være relevant, er det kult å sende noen som er litt annerledes, noen som egentlig er litt for mørke for Eurovision. Da vil vi utvikle både oss selv og Eurovision. Det kommer til å bli mer lagt merke til enn hvis man for eksempel sender en poplåt, sier Bjørn Alexander Brem.

«We Come Alive» er det tredje bidraget i lørdagens finale. I kontrast til den sterkt og til dels skummelt sminkede består scenedekoren av rosa stoff, et dukkehus og to medvirkende barn – i tillegg til dansere og korist.

Forteller om mobbing

– Låten handler om å inkludere de som er litt utenfor og annerledes. Den handler om å ha en åpen holdning til det som er annerledes, forteller Brem.

Han forteller at han har opplevd mobbing, og at det var musikken som gjorde at han klarte å bygge seg opp igjen.

– Jeg fant styrke i musikken, og Gothminister har vært en slags beskytter og en som taler saken til de som er litt annerledes, sier Brem.